“Vendégpost”: Ügyintézés

Nehéz elkezdeni… Kedvesem megkért, hogy írjak neki pár dolgot, főleg olyanokat, amiket én intézek, csinálok itt a messzi északon. Ebből a beszélgetésből született meg az a kívánság, hogy írjak neki pár “vendégposztot”.

Először is szeretném leszögezni, hogy ha én Zuram, akkor ő meg a Zasszony! 🙂

Szóval… Többen kérdezgették már, hogy miket kell intézni, amikor az ember kijön. Rengeteg legenda is kering a neten, mindenféle futurisztikus történetek vannak, hogy milyen dolgokat kell intézni. Ezeknek a fele ősöreg szabályokon, félreértelmezéseken, mondhatnám, hogy elavult információkon alapul.

Először is mindenkinek azt tudom javasolni, hogy ne induljon neki “blindre”, hogy majd lesz valami, majd talál valamit. Persze lehet munkát találni, de nem olyat, és nem annyiért, mint ahogy azt sokan képzelik. Viszont Magyarországról pályázva itt munkát találni… Kb. a lehetetlenhez konvergáló feladat… Ha egy tanácsot adhatok minden kifelé vágyakozónak: tessék spórolni egy kis pénzt (kb 3000-3500 Eurot), és tessék megpróbálni, de nem egyből beleugorva. A – szerintem – legjárhatóbb út, ha valaki fogja a spórolt pénzét, rászán 2 hónapot, és elkezd munkát keresni. Először is fogja a pénzt, felpakol és kijön. Itt bérel egy szerény kis szobát, vesz egy olcsó mobilt (Aldi, Penny, stb… 7-10 Euro/hó), hogy legyen német telefonszáma, regisztrál egy német ingyenes mail szolgáltatónál (pl. gmx.de, web.de, stb…), és elkezd pályázni. A legfontosabb a munkahely, a fix havi fizetés, legalábbis a munkaszerződés, ami “garantálja” a fix havi jövedelmet. Ez az alapja minden további ügyintézésnek, ez az első, amit fel kell tudni mutatni.

A munkaszerződéssel a kézben már el lehet kezdeni albérletet keresni. Persze lehet munkaszerződés nélkül is, de úgy sokkal nehezebb, nagyobb kauciót kell letenni, drágább.

Szóval induljunk onnan, hogy sikerült állást találni, a frissen aláírt munkaszerződéssel a kézben állunk a cég személyzetisének az irodája előtt. A neheze megvan, már csak a nagyját kell elintézni!

Munkaszerződéssel a kézben irány az ingatlanosok! Felénk általában a bérbeadók nem foglalkoznak személyesen a kiadással, az ingatlanosokra bízzák a kiadást. Az ingatlanosokkal több dolgot kell tisztázni: mennyi kauciót kell letennünk, mennyi a jutalékuk, és Schufa nélkül is kiadják-e a lakást. A kaució egyértelmű: a lakás tulajdonosának kell ezt letennünk, a lakásban okozott károk, kifizetetlen számlák fedezeteként. A jutalék (Provision) az a pénz, amiért az ingatlanos dolgozik. Általában a havi bérleti díj valahányszorosában adják meg. A Schufa pedig egyfajta hitelbiztosíték. Az ember hitelképességét vizsgálják. Szóval vegyünk egy egyszerű példát: lakbér havi 500 Euro (Kaltmiete – fűtési költség nélkül, Warmmiete – fűtési költségekkel, Nebenkosten – rezsi), kaució 3 hónap, jutalék 2 hónap.Tehát az első percben le kell tennünk 2500 Eurot, plusz az első havi bérleti díjat, meg ki kell fizetni az első rezsit. Tehát még plusz kb 700, azaz összesen 3200 Euro.

Persze lehet jutalékmentesen is lakásokat találni, erre vannak külön web oldalak, mint pl. a http://www.null-provision.de is, de a kínálat jellemzően jelentősen alacsonyabb, ráadásul ezekért a lakásokért erős versenyfutás van.

Vegyük úgy, hogy van lakásunk, kezünkben van a lakáskulcs és a lakásbérleti szerződés. A lakásbérleti szerződéssel el kell menni az önkormányzatra (Rathaus), és ott be kell jelentkezni. Ehhez kell egy érvényes kártya alakú (EU konform) személyi igazolvány, vagy egy érvényes útlevél. Az ügyintéző elkéri a papírokat, ellenőrzi, majd (nálunk legalábbis) ad egy nyomtatványt, amit azonnal segít is kitölteni. Ezt kitöltve majd leadva azonnal kiadja az A/4 formátumú “lakcímkártyát” (Anmeldebestätigung).

A lakcímkártyával a kezünkben a következő lépés a bankszámla nyitása. Ehhez kell egy időpont valamelyik bankban. A magyar szokásokkal ellentétben itt nem olyan egyszerű a bankszámla megnyitása! Először is kérni kell egy időpontot. Ha szerencsénk van, akkor viszonylag hamarra tudnak adni egyet, de előfordulhat akár 1-2 hét távlata is. A legkönnyebben – tapasztalataim szerint – a Sparkasséban kap az ember időpontot. Azonban komoly hátránya, hogy ez csak lokális pénzintézet, akár Magyarországon a Takarékszövetkezetek, így viszonylag kevés fiókkal rendelkeznek.

Miután megvan a bankszámla is, mehetünk az adóhivatalba (Finanzamt) adószámot és adóosztályt kérni. Az ügyintézés viszonylag gyors. Egyszerűen kivárjuk a sort, és az ügyintézőnek elmondjuk, hogy új “Steuernummer”-t és “Steuerklasse”-t szeretnénk. Elkérik a személyit, a lakcímigazolást és a bankszámlaszámot. Ezek alapján kitölti az ügyintéző a szükséges adatlapot, majd kinyomtatja, aláírja és lepecsételi. Innentől kezdve ez az adószámunk örökre! Az adóosztály már egy izgalmasabb téma: ez határozza meg, hogy mennyit is kell adóznunk. Adóosztályok:

  • Steuerklasse 1: egyedülállók; élettársi kapcsolatban élők, akiknek az élettársa szintén adóalany; özvegyek (egy évvel a házastárs halála utáni évtől); házasok, akik külön élnek; elváltak
  • Steuerklasse 2: gyerekét egyedül nevelő szülő, aki egyébként a Steuerklasse 1-ben lenne; gyermeket nevelő özvegy a házastárs halálát követő évtől
  • Steuerklasse 3: Németországban egy háztartásban élő házasok vagy regisztrált élettársak, akik nem a Steuerklasse 4-et választották. Ekkor a társ Steuerklasse 5-ben adózik.
  • Steuerklasse 4: Németországban egy háztartásban élő házasok vagy regisztrált élettársak, ahol mindketten a Steuerklasse 4-et választották.
  • Steuerklasse 5: Németországban egy háztartásban élő házasok vagy regisztrált élettársak, akik nem a Steuerklasse 4-et választották. Ekkor a társ Steuerklasse 3-ban adózik.
  • Steuerklasse 6: a munkavállaló egy időben több munkáltatónál is állományban van, több munkáltatótól is kap rendszeres havi jövedelmet.

Gyakorlatban az ember amikor egyedül megérkezik, megkapja az 1-es adóosztályt. Amikor a család is megérkezik, akkor az adóhivatalt újra felkeresve lehet adóosztályt váltani, akár év közben is. A változásokról az ügyintézők azonnal kiadják az igazolást.

Az adózással kapcsolatos további információkkal tele a net, azokat nem akarom megismételni. Sokat segít a számolásban, ha az ember számolgat. Sokat segíthet a http://www.nettolohn.de kalkulátora.

Ezt követően már csak egy egészségbiztosításra (Krankenkasse) van szükségünk. Két lehetőség közül választhatunk: állami vagy magán kassza. Amíg az állami kasszába a befizetendő összeg sávos, addig a magánpénztárakba a befizetés általában viszonylag fix összegű. Ennek eredményeképp alacsonyabb jövedelmi sávokban az állami, majd egy határ után a magánkasszák az “olcsóbbak”.

Munkaszerződéssel, adószámmal, lakcímkártyával az ügyintézés pofonegyszerű. Csak be kell menni egy irodába, ahol az ügyintézők azonnal kitöltik a szükséges papírokat, és onnantól már csak fizetni kell.

A választásnál figyelembe kell venni:

  • a kasszával szerződésben álló orvosok számát és minőségét a környéken
  • a kasszával szerződésben álló kórházak számát és minőségét a környéken
  • a tagság által nyújtott megelőző és egészségügyi szolgáltatások körét
  • Fogorvosi ellátás szintjét

Mi az Audi BKK-nál vagyunk. Az én biztosításomra teljes körűen biztosított a Zasszony is, és a gyerekek is. Havi plusz 5 Euro befizetésért teljes körű, teljesen térített fogorvosi ellátásunk is van. Nem nehéz kitalálni, hogy Wolfsburgban hány orvos van leszerződve az Audi BKK-val – természetesen mind. Ez nem a legnagyobb egészségpénztár Németországban, de az egyik legtöbbet nyújtó, legmagasabb színvonalú. Az országban szinte minden helyen van 50 km-es körzetben olyan orvos vagy kórház, aki elfogadja a kártyánkat, ráadásul a szerződésünk minden partnernél a prémium szolgáltatásokat is fedezi. És mindezek mellett kevesebbet is fizetünk érte, mint az állami kasszáért.

Szóval ennyi. Ha ezt mind végigjártuk, akkor már van mindenünk, tudunk dolgozni, hivatalosan is itt élünk. Fontos tudni, hogy az egészségpénztár intézi a nyugdíjat is, oda nem kell külön menni. Ők átjelentik mind a bejelentkezést, mind a befizetéseket. Egyszer csak egy levélben jön az értesítés, hogy örömmel üdvözölnek, mint a nyugdíjrendszer új befizetőjét.

Fontos tudni, hogy

  • 5 év folyamatos befizetés után már jogosulttá válunk a német alapnyugdíjra. Onnantól kezdve – amikor elérjük a nyugdíjkorhatárt – megkapjuk az alapnyugdíjat Németországtól akkor is, ha akkor már nem élünk itt, és/vagy nem vagyunk állampolgárok. A nyugdíj összege függ a befizetési évektől és a befizetett összegektől.
  • 8 év folyamatos itt lét után kérelmezhetjük a német állampolgárságot. Ekkor egy tanfolyamon kell részt venni, majd levizsgázni,és már üdvözölnek is Németország állampolgáraként. A jogszabályi változások miatt ma már lehetséges, hogy valaki német-magyar kettős állampolgár legyen. Sok változást nem jelent, csak választhatóvá és választóvá válunk. Minden másra jogosultak vagyunk itt élő EU állampolgárokként is.
  • A magyar érvényes jogosítványt – ha kérjük – azonnal a megérkezés után átcserélik németre is. Előnye, hogy sok helyen az is elég az ügyintézéshez. Hátránya, hogy a német rendőrség azt be is tudja vonni. A magyar jogosítvány itt ugyanúgy érvényes, azonban a rendőrség csak pénzbüntetést tud kiszabni, büntetőpontokat nem tud adni, és nem is tudja bevonni, max a magyar hatóságokkal bevonatni, ami egy igen bonyolult és hosszadalmas eljárás. Csak komoly ügyekben indítják el.
  • Autót német rendszámra azonnal tudunk venni, ha van érvényes német lakcímünk. Ehhez csak egy biztosítási szerződést kell kötnünk, amihez adnak egy elektronikus igazolási számot (eVB Nummer). A net tele van online alkuszokkal, akiknél olcsón lehet azonnal kötni. Az átírást a Zulassungsstelle intézi, a díja új rendszámmal, biztosítással, ügyintézéssel együtt 100 Euro alatt van. A magyar autónk rendszámát és forgalmiját kb 20 Euroért kicserélik németre, és a magyar forgalmiban lévő műszaki idejére minden további nélkül kiadják az itteni műszaki vizsgát is.
  • Ha autót tartunk fenn, akkor az autó után súlyadót vet ki az önkormányzat. Erről levélben értesítik a tulajdonost.
  • Családi pótlékra jogosult minden itt élő, saját háztartásban gyermeket nevelő család/személy. Részletekkel és összegekkel tele a net… A lényeg: egy sok pontos, sok oldalas nyomtatványt kell kitölteni majd leadni a Familienkasse-ban. Onnantól egyszer csak elkezd jönni a pénz a megadott számlaszámra. (Ehhez előbb le kell mondani a magyar családi pótlékot!)
  • 3 hónap után regisztráltatni kell magunkat és a családot az önkormányzatnál, mint itt élő külföldi állampolgárok. Erről az önkormányzat levélben értesít mindenkit. Egy fényképet kell vinni, a lakásszerződést, hogy hol lakunk, és a munkaszerződést, hogy miből élünk. Az ügyintézés kb 5 perc, és EUs állampolgárként többet soha nem kell bemenni.
  • Mindenki köteles TV/Rádió díjat fizetni. Erről egy idő után levélben értesítenek. Egy adatlapot kell kitölteni és visszaküldeni, onnantól kezdve automatikusan vonják negyedévente a díjat. A díjfizetési kötelezettség független mindentől! Akkor sincs kedvezmény vagy mentesség, ha az embernek tévéje/rádiója sincs, vagy ha egyáltalán nem is érti a nyelvet. Mindenki számára kötelező a fizetés! Ebből finanszírozzák a közszolgálati médiát. (Ez itt tényleg közszolgálatit jelent…)

Szóval nagyjából ennyi az ügyintézés… Kicsit soknak tűnik de annyira nem olyan vészes. A magyar bürokrácia után ez maga a könnyed keringő. 🙂 Tudom, hogy amikor én jöttem akkor egy előre jól megszervezett terv alapján csináltunk mindent. Nekem szerencsém volt, nem kellett munkahelyet keresni – korábbi munkahelyeim, munkáim alapján úgy hívtak ide dolgozni. Emiatt sok dolog előre le volt egyeztetve – már vártak rám a személyzetin a kész szerződéssel, és a céges ingatlanossal is le volt egyeztetve, várt rám, hogy megmutasson pár lehetséges lakást, amiből egyet azonnal ki is választottam. Ezért nekem a munkaszerződés megkötése, lakásbérlet, lakcímbejelentés, bankszámla, adószám, adóosztály, egészségpénztár, autóvásárlás, autóátírás – mindez együtt volt 3 munkanap, közben egy hétvégével.

“Vendégpost”: Ügyintézés” bejegyzéshez 33ozzászólás

  1. Tényleg nagyon korrekt írás szerintem is. Gratulálok, hogy sikerült kint (az leírás alapján elég jónak tűnő) munkát találni!

  2. Korrekt és sok infós beszámoló. Nekem csak az jutott viszont eszembe, hogy aki ennyi pénzt összerak a fizuból itt Magyarországon, felkészülésképpen a Németo. kintlétre, annak lehet nem is kéne kimenni, mert nincsen rászorulva ……
    De félre a tréfával. Kicsit soknak tűnik a a lakhatási költség, kaució, valószínüleg nem az 1000eurós segédmunkára kitelepülőknek van ez a sztori.

    • El lehet lenni motelben is (akár több évig is), ezt is elfogadják hivatalos lakcímnek, ha faluban bérelsz, akkor kb. 200 eur/hónapból megúszható, majd ha összegyűlt a pénz, lehet bérelni lakást.

      • Valóban el lehet lenni motelben is, akár évekig is, de azt senkinek nem kívánom, amit én itt Frankfurt mellett átéltem. A Gasthausban nem volt fehér ember rajtam kívül és ők bizony nem európai kultúrát képviseltek. A konyha és fürdőszoba használathoz gyomor kellett, az éjjeli üvöltözések és hangos kefélések mindennaposak voltak. A legszomorúbb az, hogy a tulajdonos is egy kalap alá vett engem ezzel az aljanéppel (négerek, afgán menekültek, pakisztániak), mert én kelet-európai vagyok. Legutóbb hozott nekem egy marék diót, elég megalázó volt. Nos mindezért 450€-t fizettem havonta 5 hónapon keresztül. A lakásbérlés itt vidéken olcsóbb és egyszerűbb, mint Frankfurtban. Én 330€ + rezsiért találtam egy szobás teljesen felújított provisionsfrei lakást beépített konyhával, hűtővel és mosógéppel. A neten kell nézni állandóan a hirdetéseket és gyorsan lehet megfelelőt találni. Hangsúlyozom mindez vidékre vonatkozik, Frankfurttól 25km-re. Bútorokat és egyéb berendezést az eBayen fillérekért lehet venni. A tv-t és internetet saját névre kell kötni, minimum 2 évre, de ha az ember elhagyja az országot, akkor le lehet mondani.

    • És akkor el sem mondom a valós lakhatási költségeinket 😀 Viccet félretéve… Wolfsburg drága hely. Nagyon drága. Az egyik legjobb hely Németországban (nem én mondom, minden értékelésben, felmérésben az első 3 helyen van az utóbbi 4-5 évben), de egyben az egyik legdrágább is. Itt lakni nem olcsó “mulatság”. Nem sokkal olcsóbb csak, mint München, azonban Bayernben legalább az árak alacsonyak. Itt minden drágább, mint akár Hannoverben.
      Viszont a falvakban meg az iskolák nem olyan jók, vagy be kell hordani a gyerekeket a városba suliba. Az sem jó megoldás. Ha meg mondjuk másik városban laksz, akkor meg a napi ingázás viszi el a pénzt, ráadásul mondjuk Braunschweig – Wolfsburg autópályán reggel 8 és 9 között meg este 5 és 6 között sokszor 1-1 óra. Pedig összesen nincs 30km.
      Mi 5 km-re és 26m-re lakunk az irodámtól. Megmértem. 🙂 Ezt viszont meg kell fizetni.

      • OK, köszönöm az infót. Persze hogy mi a drága és az olcsó, a kereset határozza meg. legalábbis sztem. meg ott legalább működik az amiért fizet valaki pénzt. Én pl. szeretnék sok pénzt fizetni az eü. ellátásért Németo.ban, ha ott élnék és dolgoznék, mert legalább esély van a gyógyulásra. Itt fizetsz, esély nem sok….Ha valaki keres mondjuk 5ezer eurót, már nem annyira drága hely ez….

  3. Sparkasse ügyileg kis helyreigazítás !!!
    Es gab mal einen Werbespot im TV. Darin hieß es, dass es deutschlandweit 17.000 Sparkassen-Filialen gibt. Habe mal bei google geschaut. Dort bin ich auf einen Artikel gestoßen, in dem es heißt, dass es in Deutschland rund 470 Sparkassen gibt, die insgesamt über 17.000 Filialen verfügen.
    Ez azthiszem még a 80 milliós németben is soknak számít. 😛

    • Attól még a lokális Sparkasse egy kis regionális pénzintézet. Az, hogy ők hálózatba szerveződnek, mint a magyarországi Takarékszövetkezetek, vagy az Erste Ausztriában, attól még a lokális kis pénzintézet igenis kicsi marad. Ha valamelyikkel gond van mondjuk és becsődöl (láttunk azért ezekre példákat az utóbbi 6-7 évben), a nagy Sparkasse hálózat, vagy a többi kis regionális bank még nem megy tönkre, de a lokális kis bankot ez taccsra teszi. A legnagyobb kockázat, hogy minden kis Sparkasse-nak saját managementje van, saját kockázat managementtel, saját döntésekkel. És amíg egy Postbank esetén 1 management van, akit próbálnak erős kontroll alatt tartani, ez a Sparkasse hálózatok (és ez minden ország ilyen hálózatára igaz) esetén megoszlik, a kontroll és a felügyelet hírül nem olyan erős, és akkor a management tagjainak hozzáértéséről és szakismereteiről nem szeretnék beszélni. A legnagyobb baj, hogy a tőkekezelési és befektetési piacon a kis Sparkasse is ugyanazt a kockázatot kénytelen viselni, mint a nagy bankok, azonban a veszteségtűrő képessége jelentősen alacsonyabb. Emiatt is van, hogy általában az ilyen kis lokális pénzintézetek jelentősen konzervatívabb döntések mentén, inkább kockázatkerülő stratégiát folytatnak. De mi van akkor, ha az egyik management mégis úgy gondolja, hogy megpróbál nagyra nőni? Hogyan szúrod ki, ha a te Sparkasséd épp kockázatvállaló befektetési politikát kezd folytatni? Mert azért volt pár ilyen bukta…
      Szóval a kis pénzintézet legnagyobb problémája nem a leszerződött fiókhálózat mérete. 🙂

  4. Egyedül a megtakaritott pénz nagyságával vitatkoznék.Én 2011-ben 100Euróval vágtam neki.Igaz előre leszervezett munkahelyre jöttem,később az egész család unokástul.A többi stimmel.

  5. A lakás bérleti díj egyűltalán nincs túlbecsülve. És megtalálni is felér egy lottó 4-essel. Amirol nem esett szó az az óvoda/bölcsöde férőhely. Na az nincs. Legalabbis Münchenben nincs. Ha esettleg valaki erről írna egy howto -t, azt szivesen olvasnam

    • Minket nem érintett az óvoda/bölcsi férőhely, erről sajnos nem tudok érdemben írni. Az iskolába azonnal, minden kérdés nélkül tudtuk beíratni őket, de az iskola köteles is felvenni a gyerekeket.

  6. Sparkasse: Hat mifelenk (Bajorok) minden bokorban van. Sokkal tobb van, mint barmelyik masik bankbol.

    Bejelentkezes: Azt, hogy milyen papirokat kernek el, varosonkent valtozhat. A harmas adoosztalyhoz igazolni kell hogy hazasok vagytok (hazassagi anyakonyvi kivonat). Munkatarsamnak elfogadtak a magyart, mivel a mezok neve angolul is ott van. Nekem mar nem fogadtak el, hivatalos forditast kertek. Amig nem szereztem be a forditast, addig voltam egyes adoosztalyban. Az utanam levo kolleganak, mar a hivatalos forditas sem volt eleg, nagykovetsegen kellett “ervenyesittetni.”

    Amikor bejelentkezel, akkor rakerdeznek a vallasra. Ezt nem csak statisztikai celzattal kerdezik, ha megjelolsz egy egyhazat automatikusan vonjak a hozzajarulast.

  7. Pár kiegészítés és pontosítás.
    A Freizügigkeitbescheinigung nem örök érvényű. Az útlevéllel együtt azt is meg kell újítani. 3 hónappal a lejárat előtt értesítenek levélben.
    Biztosítások:
    -Van egy un Haftpflichtversicherung amit érdemes megkötni. Ez azt jelenti, hogy a személyek által mások tulajdonában vagy egészségében okozott károkat kifizetik helyettünk.Olyan mint az autók kötelező biztosítása. Megéri, ha csak valaki nem mellényzsebből akar fizetni. Adott esetben milliós tételekről van szó ha pld valakit munkaképtelennek nyilvánítanának.
    -Lakásbiztosítás. Itt külön kell a házra, épületre (Gebäude), és külön az értéktárgyakra, ingóságokra. Albérlet esetén csak az értéktárgyakra kell kötni, az épületbiztosítást a főbérlőnek kell fizetni. Ez is hasznos tud lenni alkalom adtán.
    Adózás. Saját tapasztalat, hogy meg kell bízni egy profit (Steuerberater). Mar csak azért is megéri mert leírható az adóból. A kategóriák mellett fontos, hogy a munkabajárás költségeit is le lehet írni már az első kilómétertől. Ezt hivják Pendlerpauschale-nak. 30 cent/km bruttó. A gyereknek karácsonyra vett MacPro árát is le lehet írni. Igaz csak a felét és 3 év alatt, de akár háromat is egyszerre.
    És végül de nem utolsó sorban a számlák (közmű és egyebek) és előfizetések. Itt nagyon elterjedt az általány díj. Víz, gáz, villany és fűtés is. Én csak a villanyt fizetem az aktuális használat szerint, de nem kell diktálni, mert az óra a neten 15 percenként küldi az infót. Igaz a netet és az adapter áramát azt magam állom. Az előfizetésekkel vigyázni kell. Itt mindenhol legalabb 3 hónap a felmondás. Ha valamit elfelejtesz lemondani időben, hiába telt le a hűség idő, akkor az még legalább 1, de szerződéstől függően akar 2 évig is tovább kell fizetni. Telefon előfizetések esetén különösen figyelni kell. Minden szolgáltatóra igaz, hogy azonnal aktiválnak neked különféle extra csomagokat amik az első hónapban ingyenesek és utana 5-10-15€.
    Az óvodához csak annyit tudnék hozzászólni, hogy tudtommal idéntől minden gyereket fel kell vegyenek.

    • Csak egy kiegészítés: Freizügigkeitsbescheinigung 2013 elejétől (talán február?) már nem kell a magyar állampolgároknak. Csak azoknak kell, akik az EU-n kívülről jönnek, vagy olyan EUs országból, amelyik előtt a német munkaerőpiac még nincs felszabadítva (Románia, Bulgária).
      A nyilvántartásba vétel nem ugyanaz, mint a FZB. Ez összesen egy statisztikai nyilvántartás az itt élő EUs állampolgárokról, és azt tudtommal már nem kell többet újítani. Legalábbis nekünk ezt mondták.

      • Az a papír (FZB) mindenképp kell. Minden külföldinek. A megszerzése egyszerübb az EU tagoknak. Csak és kizárólag azert kell megújítani, mert az útlevél száma konkrétan szerepel a papíron és csak azzal együtt érvényes. Konkréten 2013 majus 01-től nem kellene, amióta “szabad” a munkaerőáramlás. Egyébként ahány hivatal, annyifélét mondanak. Illetve még hivatalon belül is más infót kapsz két külömböző időpontban. Jobb ott helyben tisztázni.

      • Olyan hogy FZB már nem létezik. Mint ahogy a posztban írták, csak a lakásbejelentő “kártyát” (A4-es lap) kell kiállitatni a Városházán (Rathaus). Mikor még én jöttem ki anno, akkor volt egy rakat papír meg egy rakat hivatal ahová el kellett menni, és nem tudta a jobbkéz mit akar a bal. Most már nagyon profin megy nekik. Tényleg pár nap és minden el van intézve, aztán már csak a postát kell lesni hogy jöjjenek a papirok (TB kártya, ID szám/Adószám) De ezeket nem is kell megvárni már az ember elmehet dolgozni, csak hónap vége elött fontos leadni, hogy le tudják vonni az adót meg a szociális járulékokat (nyugdij,TB…). A lakás pedig nem olyan vészes, nem kerül az elsöre annyiba csak ha Lakásközvetítőn keresztül keresünk akkor a provízio miatt drága. De ha ujságból privát uton, ahogy sokan teszik akkor csak kaució van ami 2/3 havi Kaltmiete, vagyis rezsimentes bérlet. ez kb 1000 eur (lakástol függ – nekem 900 volt) + első havi bérlet (450-500eur 50-55nm lakás esetében (Kempten) – de ez megyétől ill. várostól függően változik), + áram (ca. 25 eur/ho). Tehát kb 1500-1600 eur. elsőre csak hogy az ember lakjon valahol.
        Egyébként ha valakit érdekel és nem akarja ezt a nehéz utat megjárni akkor:
        http://www.jobmonitor.hu/allasok/persona+service+AG+%26amp%3B+Co.+KG+Kempten
        http://www.profession.hu/allasok/persona-service-agco-kg-kempten/1,0,0,0,0,0,0,0,0,0,33484
        Vagy csak googlen keressen rá: Munka Persona Kempten. Nem átverés, nem kell fizetni semmit, sőt a papirokat mindent segitenek elintézni. Ha valaki ki akar jutni könnyen, ennél könnyebben nem fog.

  8. De már tuti nem kell. Tavaly nyáron voltam bent utoljára a családdal a Rathausban, és elhajtottak minket, mint a nem várt gyereket minden ilyen kérdésünkkel: törvényi változás miatt a magyar állampolgároknak már semmi ilyen bevándorlási adminisztrációban nem kell részt venniük.

  9. – Ismerőshöz odaköltözés ér, mint német lakcím? És ha az ismerős fizeti a full albérleti díjat, akkor ha én is ott lakom, akkor nekem nem kell munkaszerződés?
    – Mennyire vannak némettudást nem igénylő munkák? (Lesz majd némettudás, de még nincs)

    • – Ér, ha valami papírt fel tudsz mutatni a városházán, hogy milyen jogcímen költözöl be. Pl.: albérleti szerződés az ismerősöddel, hogy tőle béreled az általa bérelt lakás egy szobáját.
      – Ha valamiben nagyon jó vagy, amire nagy az igény, akkor az angolt is van esély elfogadtatni. (Pl. ismerek egy nőt, aki tárgyalási szinten beszél agolul és japánul. Neki a japán tudása miatt van állása úgy is, hogy csak kicsit beszél németül.) De ha nem vagy keresett tudás birtokában, akkor csak a legalja munkák vannak. + ezekért az állásokért versenyzel az összes egyéb nemzet németül nem beszélő gyermekeivel + most a menekültek foglalkoztatására van a munkáltatónak valami (nem túl sok, de van) támogatása is

  10. Guten Abend 🙂

    Először is gratulálok Nektek
    – a németországi életetekhez: szerintem mindenki, aki idehaza külföldi újrakezdésre szánja el magát, ezt és így szeretné elérni, ami és ahogy itteni ”olvasmányaim” alapján Nektek sikerül(t); valamint
    – a bloghoz is: konkrét keresési céllal, átutazóban ”vetődtem ide” a Google által, ám a találomra kiválasztott egyéb posztok is annyira érdekesek és szórakoztatóak (voltak), hogy egy időre elkalandoztam Veletek, mielőtt megírtam e sorokat.

    Online banki ügyintézés mikéntjéről próbálok a neten tájékozódni, ám a rászánt idő ellenére ebből a puzzle-ből egyelőre sajnos sokkal több darabka hiányzik, mint abból, amit november végén a Távol-Keletről rendeltetek… A fenti ”Vendégposzt” tudnivalóinak világos és egyértelmű leírása, és a hozzászólásokra adott válaszaitok láttán jött az ötlet: ha ez még lehetséges, felteszem a kérdésemet (bár nem a kiköltözéssel kapcsolatos).

    A téma egy németországi Girokonto megszüntetése Magyarországról, az alábbi (nehezítő) körülményekkel:
    – a számla a Magyarországra hazatérés óta, több mint 2 éve használaton kívül van;
    – egyenlege pozitív, a rajta hagyott (nem jelentős) összeg még fedezi a számlavezetési díjat;
    – egyéb terhelés, hiteltartozás, átutalási-, beszedési megbízás nem áll fenn vele kapcsolatban;
    – a hazatéréskor kinti folytatás volt a terv, emiatt nem történt meg akkor a megszüntetés;
    – a visszatérés a ”kialakulási” időszak elteltével végül nem valósult meg, de közben a kinti papírokkal együtt a banki mappa is a fiókba került, így a címváltozás nem lett a banknak bejelentve.

    A közelmúltbéli előkerülés óta elszánt kutatás az interneten: magyar-, német-, és magyar-német oldalak, banki- és egyéb-, bankszámla–szolgáltatásokkal foglalkozó website-ok seregeinek aprólékos tanulmányozása… Mindkét nyelven évekkel korábbról (javarészt a ’10-es évek eleje-közepe) akad egy-egy hasonló sztori/fórumos hozzászólás válasz nélkül, vagy ”szerintem”-típusú javaslatokkal, segítőkész vagy éppen kioktató stílusban… Már nem elérhető illetők, már nem létező weboldalakra mutató linkek, stb. Aktuálisan működő fórumot, tényszerű útmutatást ilyen vagy hasonló helyzetre vonatkozóan mindeddig sajnos nem találtam.

    A fellelt töredék-infók alapján ez a teória tűnik elképzelhetőnek/logikusnak:
    – azonosítás (bankszámlaszám megadása + személyi igazolvány beszkennelve mailben);
    – jelenlegi lakcím igazolása pótlólag (változás bejelentése írásban aláírva postán/beszkennelve
    mailben + magyar lakcímkártya beszkennelve mailben);
    – hivatalos számlamegszüntető nyilatkozat (aláírva postán/beszkennelve mailben).

    Kérdéses azonban, hogy az említett körülmények miatt milyen fogadtatás/szabályok várható(ak) ilyenkor a bank részéről. Ezért próbálom előzetesen kinyomozni (kizárandó az ügyintézés közben felmerülő váratlan fejleményeket), hogy
    – mi a német banki ügymenet egy ilyen esetben (pl. az Általatok említett Sparkasse-nál);
    – miképp lehetséges az online ügyintézés (elfogadják-e a beszkennelt dokumentumokat mailben);
    – s végül, de sajnos elsősorban: kell-e a címváltozás bejelentése nélkül eltelt (passzív) időszak miatt valamilyen szankcióra számítani.

    Íme tehát a kérdésem: tudtok-e valamit javasolni, miképp deríthetném ki előzetesen a fenti általános információkat?

    Köszönöm szépen a figyelmet/türelmet,
    és előre köszi a választ is (AKKOR IS, ha összesen 3 betű lesz :)) ).

    • Szia. En kinjöttem, majd hazamentem és végül egy év után megint visszajöttem, mert rajöttünk a párommal, itt határozottan jobb nekünk. Ezt csak azért hogy en már megjártam ezt az utat…
      Szóval itt kint a hivatalok nem olyan szörnyűek hogy mindennek pontosnak kell lenni, mert ha n akkor nem foglalkoznak veled. Írj egy e-mailt amiben vazolod röviden hogy mit szeretnel. Hazaköltöztetek, gondoltátok visszajöttök, de közben valtozott a dolog és elfelejtettétek a bankszamlat felmondani. Hozzáírod beazonosítás miatt az adataidat, meg a régi címed. Aztán ők úgy is vissza fognak jelezni ha valamire szükségük van még. Azért viszont nem számolnak fel semmit mert nem volt rajta pénzforgalom. Amíg nincs minuszban, nincs baj. Nem kell túlaggódni, csak egy e-mailt kell írni, és az sem baj ha nem tökéletes vagy “nem túl hivatalos”. Nem fogják leharapni a fejed 🙂 Tapasztalatom szerint, amíg normális hangnemű a kommunikáció, kedvesek.

    • Szia,
      köszönjük szépen a gratulációt, akárhogy is azt gondolom, hogy óriási szerencsénk is volt.
      Nem igazán tudom, hogy mi az ügymenet a Sparkassenál, de azt hiszem én is, ahogy csipcsupcsoda írta írnék egy e-mailt, amiben elmagyarázom a szituációt.
      Velem a következő esett meg a Volksbanknál.
      Volt egy számlám, de mivel négy hónap után sem voltak kiküldeni a belépő kódomat az online bankhoz, így bankot váltottam, viszont nem szüntettem meg a régi számlát. Valamennyi pénz volt rajta, így egy darabig futotta a banki költségeket majd nem. Mindig tervben volt, hogy bemegyek, és megszüntetem, de aztán mindig feledésbe merült a dolog. A költségek miatt keletkezett némi mínusz a számlán, nem nagy összeg, de a mínusz mégiscsak mínusz. Felhívott egy ügyintéző, hogy mi a szándékom a számlával, mert látják, hogy nem használom a számlát, kártyát már jó ideje, és van rajta tartozás. Mondtam, hogy bemegyek megszüntetem. Bementem, de persze nem volt ügyfélfogadás, amikor arra jártam. Két nap múlva kaptam a banktól egy levelet, időponttal, hogy menjek be, beszéljük meg, hogy mi legyen tovább. Írtam nekik egy e-mailt, melyben új időpontot kértem, mivel délelőtt nekem semmiképp sem jó. Választ nem kaptam, csak az ügyintéző hívott, hogy nem voltam ott, elmagyaráztam, hogy írtam e-mailt, és hogy a tartozást már át is utaltuk, mondta, hogy semmi probléma, menjek be valamelyik délután és akkor megszüntetik a számlát, de ha nem megyek be, akkor 8 EUR ellenében két hónap múlva ők amúgy is lezárják a számlámat.
      Biztos, ami biztos bementem, a 8 EUR-t mindenképp be kellett fizetnem, de azért csak sikerült lezárni a számlát. Amikor bementem akkor persze kellett személyi, meg aláírás, de ha nem mentem volna be, akkor enélkül is zárták volna a számlámat. Persze biztos van erre valamilyen szabály, hogy mennyi idő után tehetik ezt meg. Én már nagyon rég nem használtam ezt a számlát.
      Egy biztos, hogy mindig nagyon segítőkészek, és kedvesek voltak.
      Nem gondolom, hogy bármilyen szankcióval számolnod kéne. Nincs mínuszban a számlád, csak nem használod.
      Most a korona miatt akár azt is el tudom képzelni, hogy elfogadnak beszkennelt papírokat is, bár tőlem ugye kérték a személyes megjelenést. Mondjuk most aztán végképp nincs ebben sem egységes eljárásrend.
      Azért még megkérem Norbit is, hogy nézzen rá a kérdésedre, ő talán jobban otthon van bankos témában, de lehet tévedek.
      Az általános információkat mindenképp egy e-mail segítségével tudod szerintem kideríteni, hacsak nincs olyan ismerősöd aki egy Sparkassénál dolgozik.

      Sajnálom, hogy nem igazán tudok segíteni.

      Üdv
      Edit

    • Hello,
      Én mit csinálnék…
      1. ha van internet bank a számlához, ott biztosan át tudod vezetni te magad a lakcímet, és semmit nem is kell bemutatni. Onnan jó eséllyel magának a számlának a lezárását is el tudod indítani, de legalábbis fel tudod venni a kapcsolatot az ügyintézökkel a számlazárás miatt. Ha a netbankból veszed fel a kapcsolatot, az már kvázi egy azonosítással felér, szóval kevesebb igazolást fognak kérni.
      2. ha nincs internet bankod, akkor egy sima böngészövel menj fel a sparkasse oldalára, és ott a “Beratung” menüpont alatt válaszd a Dialog Center-t, az ott megadott telefonon eléred az ügyintézöket általában minden hétköznap 8 és 19 óra között. Ha nem szívesen telefonálsz, akkor ott találsz chat funkciót is, azon keresztül is elérsz valakit, aki jó eséllyel tud segíteni.

      A Dialog Center le tudja zárni a számlát. Telefonon keresztül biztosan (Das können wir für Sie tun … Giro- und Sparkonten eröffnen oder schließen), de jó eséllyel chat alapján is.

      Ha ez nem megy, akkor az ügyintézö biztosan meg tudja mondani, hogy miért nem megy, és mi kell hozzá, hogy menjen.
      Sok sikert 🙂
      Üdv:
      Norbert

  11. Hallo Zusammen 🙂
    Nem vesztem el, csak a megszokottnál picit nagyobb itt a Kopflosigkeit az ünnepek közeledtével… 🙂
    Ilyesmit nem is reméltem első idetévedésemkor, hogy mindjárt hárman is válaszoltok szerényke kis dolgozatomra…
    Köszönöm Mindhármatoknak az útmutatást, és a ”bátorítást”.
    Jó egészséget és boldog Karácsonyt kívánok 🙂

Hozzászólás